Cele operacyjne: Po lekcji uczeń: • potrafi dokładnie określić i nazwać swój stan emocjonalny • zna i rozumie pojęcie szczęścia • określa i kojarzy uczucia i pojęcia zapewniające człowiekowi szczęśliwe życie • potrafi wskazać i nazwać bariery blokujące drogę człowieka do szczęśliwego życia
Metody pracy: Dyskusja, burza mózgów, praca w grupach
Materiały pomocnicze: Kolorowe karteczki samoprzylepne, pisaki, długopisy, plansza z rysunkiem, papier potrzebny do pracy w grupach
Przebieg lekcji Wprowadzenie: Uczniowie zajmują swoje miejsca (siedzą w półokręgu), nauczyciel wyjaśnia o czym będą dyskutować na dzisiejszych zajęciach wychowawczych, pokazuje zapisany na tablicy temat lekcji. Uczniowie mają obok siebie kolorowe karteczki samoprzylepne i pisaki. Nauczyciel proponuje ćwiczenie wprowadzające w dyskusję o uczniach.
Ćwiczenie 1 Na kolorowych karteczkach uczniowie zapisują nazwę stanu emocjonalnego, który odczuwają w tym momencie – (np. niewyspany, śpiący, szczęśliwy, wystraszony, zakochany, zadowolony …) Gdy już wszyscy zapiszą uczucia na kartkach, przylepiają je na tablicy i krótko analizują w „jakiej formie” znajduje się na dzisiejszej lekcji cały zespół klasowy.
Część zasadnicza lekcji:
Ćwiczenie 2 Rozsypankę uczuć zaprezentowaną na tablicy uczniowie dzielą na dwie części a). uczucia i stany pozytywne b).uczucia i stany negatywne (np. szczęśliwy, zadowolony…) (np. wystraszony, zmęczony …)
Ćwiczenie 3 Uczniowie zastanawiają się i tworzą „słoneczko wyrazowe” do pojęcia szczęście (jakie uczucia i stany emocjonalne wpływają na osiągnięcie szczęścia?)
SZCZĘŚCIE np. radosny
np. zadowolony
W kolejnym etapie lekcji, biorąc pod uwagę zebrane już słownictwo i swoje własne poglądy uczniowie uzupełniają przygotowany wcześniej przez nauczyciela plakat.
SZCZĘŚCIE
DROGA DO SZCZĘŚCIA
np. dom
zaufanie rodzina przyjaźń poczucie bezpieczeństwa miłość praca
wzajemne zrozumienie
MUR PRZECIWNOŚCI PRZESZKODY BARIERY
BARIERY I PRZECIWNOSCI brak pieniędzy choroba
brak zaufania
zazdrość
nieuczciwość
Na plakacie każdy uczeń zapisuje wszystko to, co kojarzy mu się z osiągnięciem szczęścia (na górze ), a to co uniemożliwia osiągnięcie szczęścia – na dole plakatu.
Ćwiczenie 4 Uczniowie (w dowolny sposób) dzielą się na trzy grupy. Każda grupa dostaje pisaki i kartki papieru. Zadanie grup polega na: GR. I – opracowaniu modelu szczęśliwej rodziny GR. II – założeniu i opracowaniu modelu szczęśliwego państwa GR. III – założeniu i opracowaniu modelu szczęśliwej społeczności szkolnej.
Po 10 – 15 minutach pracy następuje prezentacja wyników działań uczniów. Dyskusja i podsumowanie tego co decyduje o szczęściu człowieka i co stwarza bariery – mury, utrudniające osiągnięcie szczęścia.
Zakończenie Nauczyciel rozdaje uczniom łamigłówki, zagadki (np. matematyczne, ortograficzne), które są przysłowiowymi barierami – przeszkodami, stojącymi na drodze do szczęścia. Gdy uda się rozwiązać łamigłówkę – uda się pokonać przeciwności losu.
Opracowała: E. Kubik. |